Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-02@20:32:03 GMT

چرا سریال از سرنوشت متفاوت است؟

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۶۴۵۹۲

چرا سریال از سرنوشت متفاوت است؟

بنابراین در وهله اول باید به این مسئله دقت کنیم که «از سرنوشت»، در مقایسه با سریال‌های پیشین شبکه دو، یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، از شروع پخش سریال «از سرنوشت» شبکه دو، چند قسمت می‌گذرد. حالا دیگر می‌شود بدون پیش‌داوری، نگاهی جدی به سریال انداخت و آن را از ابعاد مختلف بررسی کرد. این سریال قرار است اثری سه فصلی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فصل اول آن (که مشغول تماشای آن هستیم) به کارگردانی محمدرضا خردمندان ساخته شده؛ کارگردانی که سال 1395 فیلم سینمایی «بیست‌ویک روز بعد» را کارگردانی کرد و با استقبال زیادی روبه‌رو شد. خردمندان در ساخت فصل اول این سریال، حساسیت زیادی به خرج داده و می‌توان گفت تا اینجای کار، جز چند مورد کوچک، اثر قابل قبولی تولید کرده است.

قدمی مهم برای شبکه دو

 قبل از هر مسئله‌ای باید به این نکته توجه کنیم که «از سرنوشت»، بعد از سریال‌هایی مثل «حکایت‌های کمال»، «مرضیه»، «سلام آقای مدیر» و ... روی آنتن شبکه دو رفته است؛ سریال‌هایی هرکدام در زمان پخش، جزو آثار ضعیف تلویزیون به حساب می‌آمدند و با انتقادهای فراوانی همراه بودند. بارها در همین صفحه درباره ضعف سریال‌های شبکه دو نوشته‌ایم و از مدیران این شبکه خواسته‌ایم برای انتخاب سریال‌ها، سلیقه بیشتری به خرج دهند. شبکه دو بعد از سریال «بر سر دوراهی» که نوروز 98 روی انتن رفت و اثری به نسبت پرمخاطب بود، دیگر موفقیتی در جلب مخاطب نداشت. حالا بعد از مدت‌ها با این سریال، توانسته است خودش را احیا کند. بنابراین در وهله اول باید به این مسئله دقت کنیم که «از سرنوشت»، در مقایسه با سریال‌های پیشین شبکه دو، یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود.

بازی موفق کودکان

یکی از نکات مثبت «از سرنوشت»، انتخاب صحیح بازیگران است. بهرحال انتخاب بازیگران کودک، برای نقش اصلی یک سریال کار سختی است و خردمندان به خوبی از پس آن برآمده است. این کارگردان در فیلم «بیست‌ویک روز بعد» هم از این جهت موفق ظاهر شده بود. نقطه قوت آن فیلم هم به بازی درجه یک بازیگران نوجوان برمی‌گشت. بنابراین به نظر می‌رسد که خردمندان، به شناخت خوبی از کودکان و نوجوانان رسیده است. خودش در مصاحبه‌ای گفته است که « در سریال «از سر نوشت» زمان طولانی را با بچه‌ها کار کردم و از این نظر تجربه‌های متفاوتی را به دست آوردم.» او در باورپذیری کاراکترهای سهراب و هاشم به عنوان دو کودک پرورشگاهی با ویژگی‌های منحصربفرد عمل کرده است.

بیشتر بخوانید:

میدان سخت رقابت برای «عصر جدید۲»/ چه کسی به ترکیب تیم برنده دست می‌زند؟

تغییر مسیر از نقطه شروع

اوایل دی ماه، بعد از گذشت چند قسمت از پخش این سریال، آن را آنالیز کردیم و نوشتیم که در نقطه شروع، وضعیت امیدوارکننده‌ای دارد و دست روی سوژه جالبی گذاشته است.  مادر جوانی بعد از سالها از زندان آزاد می‌شود و به دنبال پسر گمشده‌اش می‌گردد. او دختر سرایدار خانواده‌ای ثروتمند بوده و پنهانی با پسر این خانواده ازدواج کرده و از او بچه‌دار شده است اما نهایتا به دلایلی به زندان می‌افتد و دیگر خبری از پسر نیست. درست است که این سوژه، متفاوت و غافلگیر کننده نیست و نمی‌تواند مخاطبانش را به هیجان بیاورد اما بهرحال در قسمت‌های نخست سریال، تعلیق جالبی ایجاد کرد و مخاطبان را به تماشای آن ترغیب کرد. رفته رفته اما وضعیت به سمت و سوی دیگری رفت. بعد از مرگ مادر، تمرکز داستان از روی این ماجرا برداشته شد و زندگی سهراب (پسر گمشده) و هاشم (دوست صمیمی سهراب) به عنوان محور اصلی داستان مورد توجه قرار گرفت. با ماجرای این دو کودک، وارد پرورشگاه شدیم و مشکلات و روابط و احساسات این بچه‌ها را از نزدیک دیدیم. از اینجا به بعد ماجرا بود که داستان اصلی، تاحدودی به فراموشی سپرده شد. درست است که هنوز هم ردپای همسر دوم پدر سهراب و اطرافیانش را در زندگی او می‌بینیم اما دیگر اهمیت چندانی در روند ماجرا ندارد.

انتظار برای غافلگیری

تا قسمت دوازدهم، به لحاظ بازی و خلق موقعیت‌های جذاب در خلال روایت داستان، با اثری رو به بالا روبه‌رو مواجه هستیم اما هنوز نمی‌توانیم مطمئن باشیم در ادامه چطور پیش خواهد رفت. منتظریم در همین قسمت‌ها شاهد یک غافلگیری مهم باشیم و بعد از آن چرخش داستان را به سمت و سوی دیگری ببینیم؛ به طوری که تفاوت آن را با سایر سریال‌های مشابه، حس کنیم.

منبع : هفت صبح

 حالا دیگر می‌شود بدون پیش‌داوری، نگاهی جدی به سریال انداخت و آن را از ابعاد مختلف بررسی کرد. این سریال قرار است اثری سه فصلی باشد. فصل اول آن (که مشغول تماشای آن هستیم) به کارگردانی محمدرضا خردمندان ساخته شده؛ کارگردانی که سال 1395 فیلم سینمایی «بیست‌ویک روز بعد» را کارگردانی کرد و با استقبال زیادی روبه‌رو شد. خردمندان در ساخت فصل اول این سریال، حساسیت زیادی به خرج داده و می‌توان گفت تا اینجای کار، جز چند مورد کوچک، اثر قابل قبولی تولید کرده است.

قدمی مهم برای شبکه دو

 قبل از هر مسئله‌ای باید به این نکته توجه کنیم که «از سرنوشت»، بعد از سریال‌هایی مثل «حکایت‌های کمال»، «مرضیه»، «سلام آقای مدیر» و ... روی آنتن شبکه دو رفته است؛ سریال‌هایی هرکدام در زمان پخش، جزو آثار ضعیف تلویزیون به حساب می‌آمدند و با انتقادهای فراوانی همراه بودند. بارها در همین صفحه درباره ضعف سریال‌های شبکه دو نوشته‌ایم و از مدیران این شبکه خواسته‌ایم برای انتخاب سریال‌ها، سلیقه بیشتری به خرج دهند. شبکه دو بعد از سریال «بر سر دوراهی» که نوروز 98 روی انتن رفت و اثری به نسبت پرمخاطب بود، دیگر موفقیتی در جلب مخاطب نداشت. حالا بعد از مدت‌ها با این سریال، توانسته است خودش را احیا کند. بنابراین در وهله اول باید به این مسئله دقت کنیم که «از سرنوشت»، در مقایسه با سریال‌های پیشین شبکه دو، یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود.

بازی موفق کودکان

یکی از نکات مثبت «از سرنوشت»، انتخاب صحیح بازیگران است. بهرحال انتخاب بازیگران کودک، برای نقش اصلی یک سریال کار سختی است و خردمندان به خوبی از پس آن برآمده است. این کارگردان در فیلم «بیست‌ویک روز بعد» هم از این جهت موفق ظاهر شده بود. نقطه قوت آن فیلم هم به بازی درجه یک بازیگران نوجوان برمی‌گشت. بنابراین به نظر می‌رسد که خردمندان، به شناخت خوبی از کودکان و نوجوانان رسیده است. خودش در مصاحبه‌ای گفته است که « در سریال «از سر نوشت» زمان طولانی را با بچه‌ها کار کردم و از این نظر تجربه‌های متفاوتی را به دست آوردم.» او در باورپذیری کاراکترهای سهراب و هاشم به عنوان دو کودک پرورشگاهی با ویژگی‌های منحصربفرد عمل کرده است.

تغییر مسیر از نقطه شروع

اوایل دی ماه، بعد از گذشت چند قسمت از پخش این سریال، آن را آنالیز کردیم و نوشتیم که در نقطه شروع، وضعیت امیدوارکننده‌ای دارد و دست روی سوژه جالبی گذاشته است.  مادر جوانی بعد از سالها از زندان آزاد می‌شود و به دنبال پسر گمشده‌اش می‌گردد. او دختر سرایدار خانواده‌ای ثروتمند بوده و پنهانی با پسر این خانواده ازدواج کرده و از او بچه‌دار شده است اما نهایتا به دلایلی به زندان می‌افتد و دیگر خبری از پسر نیست. درست است که این سوژه، متفاوت و غافلگیر کننده نیست و نمی‌تواند مخاطبانش را به هیجان بیاورد اما بهرحال در قسمت‌های نخست سریال، تعلیق جالبی ایجاد کرد و مخاطبان را به تماشای آن ترغیب کرد. رفته رفته اما وضعیت به سمت و سوی دیگری رفت. بعد از مرگ مادر، تمرکز داستان از روی این ماجرا برداشته شد و زندگی سهراب (پسر گمشده) و هاشم (دوست صمیمی سهراب) به عنوان محور اصلی داستان مورد توجه قرار گرفت. با ماجرای این دو کودک، وارد پرورشگاه شدیم و مشکلات و روابط و احساسات این بچه‌ها را از نزدیک دیدیم. از اینجا به بعد ماجرا بود که داستان اصلی، تاحدودی به فراموشی سپرده شد. درست است که هنوز هم ردپای همسر دوم پدر سهراب و اطرافیانش را در زندگی او می‌بینیم اما دیگر اهمیت چندانی در روند ماجرا ندارد.

انتظار برای غافلگیری

 منتظریم در همین قسمت‌ها شاهد یک غافلگیری مهم باشیم و بعد از آن چرخش داستان را به سمت و سوی دیگری ببینیم؛ به طوری که تفاوت آن را با سایر سریال‌های مشابه، حس کنیم.

منبع : هفت صبح

منبع: مشرق

کلیدواژه: هواپیمای اوکراینی سردار سلیمانی انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا سریال از سرنوشت محمدرضا خردمندان عليرضا بذرافشان علیرضا بذرافشان پوریا پور سرخ پوریا پورسرخ مجید واشقانی علیرضا استادی حکایت های کمال دارا حیایی کیسان دیباج حبیب دهقان نسب حسین پاکدل علیرضا آرا شبنم فرشادجو مائده طهماسبی فاطیما بهارمست فریبا نادری مهدی صالحی از سرنوشت سریال تلویزیونی سریال نقد سریال سریال ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۴۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، می‌سازند(+ جلد)

عصر ایران- هفته نامۀ 29 سالۀ «امید جوان» با اختصاص روی جلد خود به تصویر ایفاگر نقش حسن صباح در سریال مصری «حشاشین» منع نمایش آن را به منظور مقابله با تحریف تاریخ بی فایده دانسته و نوشته وقتی خودمان به تاریخ خودمان نپردازیم و سریال نسازیم دیگران این کار را انجام می دهند.

    امید جوان با انعکاس دیدگاه خبرگزاری رسمی دولت در دفاع از این ممانعت و بی اثر بودن سریال و نظر سید عبدالجواد موسوی - روزنامه نگار- در بی حاصل بودن این اقدامات به خوانندگان خود قول داده در یکی از شماره های آینده خسرو معتضد به تفصیل به این سریال خواهد پرداخت.

   تاریخ پژوه مشهور که خود با ذبیح الله منصوری نویسنده «قلعه الموت» آشنا بوده پی گیر و علاقه مند سریال های تاریخی است.

   امید جوان نوشته :علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح و قلعه الموت موجب استقبال از سریال مصری «حشاشین» شده و چاره کار را در این دیدند که از سکوهای نمایش خانگی حذف کنند ولی مگر در این روزگار می شود مردم را از تماشای آنچه دوست دارند منع کرد؟ بله، تاریخ واقعی ما نیست ولی مگر دست کارگردانان ما برای ساخت سریال تاریخی باز است یا صدا وسیما اجازه می دهد که با نگاه غیر ایدیولوژیک به تاریخ نگریسته شود؟

   درباره مرحوم منصوری هم یادآور شده:یکی از دلایل محبوبیت و شهرت ذبیح الله منصوری که افسانه و تاریخ را به هم می آمیخت همان رمان قلعه الموت بود و با این پیشینه استقبال و حداقل کنج کاوی درباره این که حشاشین چه تصویری از حسن صباح و باطنی ها ترسیم کرده شگفت آور نیست.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چشم، دیگر سریال حشاشین نمی بینیم!/ «چه تکاپوی رقت انگیزی»

دیگر خبرها

  • واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، می‌سازند(+ جلد)
  • داستان «غذا‌های پلاستیکی» در شبکه مستند
  • تلویزیون در تعطیلات آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟
  • بادیگارد، طلا و مس با مصلحت در آخر هفته تلویزیون
  • زرنگ‌بازیِ سعید آقاخانی در نون‌خ ۵ که شاید متوجهش نشده‌اید
  • نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
  • «بیگانه» در آنتن شبکه ۳ دیده ‌می‌شود
  • زرنگ‌بازی سعید آقاخانی در «نون خ ۵»
  • سریال قطب شمال اقتباسی از رمان کنت مونت کریستو یا نسخه ایرانی یک سریال ترکی؟
  • چهره متفاوت بازیگر نقش علی در آینه عبرت بعد از ۳۵ سال